ÇOCUK EĞİTİMİNDE FARK YARATACAK 50 PRATİK ÖNERİ
Çocuğunuzun eğitimindeki en önemli faktör
sizin aktif katkınızdır. George Power’da bizim gördüğümüz fark ailelerin
yarattığıdır. Bu yüzden çocuğunuzun eğitimine daha çok katkıda bulunmanızı sağlayacak
bu 50 öneriyi yayınlıyoruz.
Bu anlaşılması ve uygulanması kolay
aktiviteler, iyi davranışlar (Good Behaviour) kitabının yazarları ve çocuk
eğitimi, öğretimi konularında uzman olan Drs. Stephen Marianne Garber ve
Robyn Freedman Spizman tarafından geliştirildi.
Bunu çocuğunuz ve sizin için yararlı ve
teşvik edici bulacağınızı umuyoruz.
1.ÇOCUĞUNUZLA
KONUŞUN: Çocuklar ilk altı yılda hayatlarının geri kalanında
öğreneceklerinden daha fazlasını öğrenirler. Bebeğinizle ne yaptığınız,
nereye gittiğiniz ve ne gördüğünüz hakkında konuşun.
Bebeğiniz bunun karşısında sadece tanımsız sesler çıkaracaktır, fakat onun
sizin kelimelerinize ve cümlelerinize ihtiyacı vardır.
2. SORU
SORMAYA CESARETLENDİRİN: Merak öğrenme konusunda çocukların motive olduğunu gösteren
en doğal işarettir. İlgiyi yüksek tutmak için, çocuğunuzun sorularını
cevaplandırın ve daha fazla soru sormaları için onları cesaretlendirin.
3. YETİŞKİN
KELİMELERİ KULLANIN: Konuşmalarınızın düzeyini düşürmeyin. Kelimelerinizin %
50’sini kendi kullandığınız kelimelerden seçin. Yeni kelimeleri olayların
içinde, çocuğunuzla o olayı yaşarken tarif edin. Daha sonra çocuğunuzun
onu nasıl algıladığını ve kullandığını dinleyin.
4. OKUL
ZAMANI ÇOCUKLARINIZA DÜZENLİ BİR YATMA SAATİ AYARLAYIN: Çocukların
okulda ellerinden gelenin en iyisini yapmaları için çok fazla uykuya
ihtiyaçları vardır. Çocuğunuzun yatma saatine karar vermek için, geceleri kaç
saat uyuduktan sonra mutlu ve dakik olarak uyandığını belirleyin. Okula gitmek
için kalkması gerektiği saatten geriye doğru sayarak yatması gereken saati bu
şekilde bulabilirsiniz.
5. YATAKTA
UYUMA SAATİ : Belirli aktiviteleri içeren uyku saati etkinlikleri
düzenleyen, belirli bir zaman dilimini okumaya, birkaç dakikanızı da ışığı
kapatmadan önce anne yada babayla günlük olaylar hakkında konuşmaya ayırın. Hem
bu yolla okumayı sevdirecek, hem anne babayla iletişim yollarını açık tutacak,
hem de çocuğunuzun daha kolay dinlenmesini sağlamış olacaksınız.
6. PLANLAYIN
VE ORGANİZE EDİN: Özel projeler, raporlar ve testler için bir takvim
işaretleyin. Çocuğunuza bir görev verin, ve bu görevi başarabilmesi için ona
yardım edin, her görev için takvimde tamamlama tarihini işaretleyin.
Tamamladığında çocuğunuzu tebrik edin, ödüllendirin.
7.PLANLARINIZI
PAYLAŞIN: Düzenli
olarak yaptığınız aile toplantılarında, çocuğunuza model rolünde bir ebeveyn
olarak kendi planlarınızdan bahsedin. Planlı olunduğu takdirde her işinizi
zamanında nasıl bitirdiğinizi anlatın. Çocuğunuza ders dışında extra aktiviteler
planlaması için yardımcı olun ve ders çalışma programının aralarına aile
toplantıları koyun.
8. KİTAP
OKUMA SAATLERİNİN KAYDINI TUTUN: Yatay eksende haftanın günlerinin
yazılı olduğu bur grafik tutarak çocuğunuzu okuma konusunda motive
edebilirsiniz. Çocuğunuzun en sevdiği kitaptan her akşam kaç sayfa okuyacağı
konusunda hedef belirlemesini sağlayın ve grafiği nasıl işaretlemesin
gerektiğini öğretin. Bu şekilde her gün okuduğu sayfa sayısının arttığın
göreceksiniz ve daha da önemlisi çocuğunuza bu ilerlemesinden dolayı övdüğünüz
zaman yüzündeki ışıltıyı sizde fark edeceksiniz.
9. PROBLEMLERİNE
YARDIMCI OLUN (SORUNLARIYLA İLGİLENİN): Çocuğunuzun okulda sürekli tekrar eden
bir problemi olduğunda, çocuğunuzun öğretmeniyle konuşun ve problemi çözmek
için planlar yapın. Buna rağmen sorun hâlâ devam ediyorsa, çözülmemişse
ilerlemesine engel olan belirli bir öğrenme problemi olup olmadığını anlamak
için bir test uygulayın.
10. DİNLENME
METODLARINI ÖĞRETİN: Eğer çocuğunuz sınav olurken panikliyorsa, ona küçük bir
dinlenme, rahatlama tekniği öğretin. Önce, karnından yavaş ve rahat nefes
almasını söyleyin. Daha sonra, nefesini verirken fısıltıyla D-İ-N-L-E-N
demesini söyleyin. Çocuğunuza gerginliği ve vesveseleri arttığında bu yeni
metodu uygulaması için cesaretlendirin. Bunu aynı zamanda siz de
uygulayabilirsiniz.
11. SINAVLARDA
KENDİNE GÜVENMESİ GEREKTİĞİNİ TELKİN EDİN : Bazı çocuklar
herhangi bir sınava tam olarak hazır olduklarını hissetmek için aşırı çalışma
ihtiyacı duyarlar. Eğer sizin çocuğunuzda bu kategorideki çocuklardan biriyse,
sınav gününden günlerce önce tekrar etmesini sağlayan, makul bir ders planı
hazırlamasına yardımcı olun. Çocuğunuzun kendine güvenini
kuvvetlendirecek uygulama sınavlarına girmesini sağlayın.
12.“ARAŞTIR,
SOR, OKU, ANLAT, TEKRAR ET” METODUNU ÇALIŞMA ARACI OLARAK KULLANIN: Sayısal
sözel veya herhangi bir ders ile alakalı bir konuya çalışmaya başlamadan önce,
çocuğunuza önce o konunun genel olarak ne hakkında olduğunu anlaması için
araştırması gerektiğini, daha sonra konudaki başlıklar hakkında kendi kendine
sorular üretmesi gerektiğini, bir sonraki aşmada bu sorulara verilen cevapları
okumasını, daha sonra verilen bu cevapları kendi kendine anlatmasını ve en son
olarak da bütün öğrendiklerini tekrar etmesi gerektiğini öğretin veya
sağlayın.
13. YAZIYI
RESMETMEYİ (GÖRSELLEŞTİRMEYİ) ÖĞRETİN: Yazım (imla) becerilerini geliştirmek
için, çocuğunuza harflere, şekillere, kelimenin sesine ve sonrada onunla ilgili
bir imge (resim) oluşturması gerektiğini öğretin. Çocuğunuza gözlerini
kapatmasını ve kelimeyi zihninde görmeye çalışmasını söyleyin daha sonra
gördüğü o kelimeyi yazmasını ve en sonra da orijinal kelimeyle aynı olup
olmadığını kontrol etmesini söyleyin ve öğretin. Yazım hatası yapmayan insanlar
herhangi bir kelimeyi yazarken sadece o kelimenin sesine bakmazlar, kelimeyi
yazarken onun doğru yazıldığını bilirler. Çünkü yazdıkları kelime zihinlerinde
çizdikleri kelimeyle aynıdır.
14. KENDİ
KENDİNE OLUMLU KONUŞMALAR YAPMASINI ÖĞRETİN: Çocuğunuzun paniklemesine
sebep olan düşüncelerden kendi kendine olumlu konuşmalar yaparak
etkilenmekten kurtulabileceğini öğretin. Mesela; “Eğer acele
etmezsem, cevabı hatırlayabilirim. Bunu yapabilirim. Ben bu konuya
çalışmıştım.” Böyle bir yöntem korkuya engel olacak ve çalışılan konuyu
hatırlamak için bir yol açacaktır.
15. HATIRLATMAYI
KOLAYLAŞTIRACAK NESNELER VE BENZETMELER KULLANIN: Bir
kelime, bir cümle ve hatta bir resim hatırlamayı kolaylaştırabilir. Mesela;
çocuğunuzun bir listeyi hatırlaması gerektiği zamanlarda, listedeki her
kelimenin harflerinden anlamsız cümleler yaptırabilirsiniz.
16. BİLGİYİ
KONTROL ETME: Yapılan dikkatsizlikleri asgariye indirmek için çocuğunuza
kendi işini kontrol etmesini öğretin. Yaptığı bir imla hatasını, noktalama
işaretleri ile ilgili bir yanlışı ve benzeri, yine kendisinin düzeltmesini ona
öğretin. Yaptığı düzeltmeler için adını yazıp imzalamasını isteyin.
17. DOĞRU
OLANIN ALTINI ÇİZİN: Çocuğunuzun yaptığı ile gurur duymasını sağlayın. En iyi
yaptığı alıştırmayı veya herhangi bir çalışmayı daire içine aldırın. Hiçbir
zaman yaptığı işle tatmin olmayan ve yaptıklarını daima küçük gören, huzursuz
olan çocuklar için kimsenin kusursuz olmayacağı gerçeğini onlara anlatın bunun
önemini vurgulayın.
18. ÖDEVİN
ÖNEMİNİ ÖĞRETİN: Ders yılı başında öğretmenlerinizle görüşün. Ödev ve test
günlerine ilişkin bilgi sahibi olun. Hatta ödevler için bir küçük deftere
verilen ödevlerin yazılmasını isteyin. Böylece çocuğunuz bugün “ödev yok” veya
“ödev yapmayı unuttum” gibi ifadelere baş vurmasına fırsat vermemiş
olacaksınız. Çalışan, ödevini zamanında bitiren çocuklara oyun oynama ve TV
seyretme izni vererek onları ödüllendirmek de gerekir.
19. OLUMLU
OLANA, İYİYE, GÜZELE KIYMET VERİN: Çocuğunuzun önemini kontrol
ettiğinizde, önce doğru olanın altını çizin “ Veavv, 10 problemin 10’nu da
doğru!” Sonra da çocuğunuza son alıştırmalara bir daha göz atmasını önerin.
Çocuğunuzun daha dikkatli bir kişi olmasını sağlayın. Böylece çocuğunuzun
anlayışını geliştirmiş olursunuz.
20. ÖĞRETMENİYLE
KONUŞUN: Ev
ödevi, çocuğun gündüz öğrendiğini pekiştirmeli, öğrenciyi korkutmamalıdır. Eğer
çocuk bir ödev üzerinde saatlerini harcıyorsa, yapmakta güçlük çekiyorsa,
öğretmeniyle konuşun çünkü bu noktada sıkıntı çekiyorsa bu, nefreti doğurur ve
çocuğu öğrenmeye kapatır.
21. TELEVİZYON
İZLEME VAKTİNİ SINIRLAYIN: Çocuğunuzun her hafta kaç saatini TV önünde geçireceğine
karar verin. TV rehberinden, programları ve showları çocuğunuzun önceden
seçmesini sağlayın. Uygun zamanlarda tekrar izletmek için özel programlar
kaydedin.
22. AİLE
OLARAK YILDA TV’DEN UZAK KALMAYI PLANLAYINIZ: Yılda bir hafta TV
izlemeyin. Bu süre daha zevkli işlerin yapılmasına ve yeni şeylerin
öğrenilmesine vesile olabilir.
23. ÇOCUĞUNUZLA
BERABER TV İZLEYİN: Programın içeriğini çocuğunuza açıklayın. Çocukların gerçek
ve hayali ayırt etmelerine yardımcı olun. Reklamları tartışın ki çocuğunuz
bilinçli bir tüketici olabilsin.
24. BERABER
OKUYUN: Bütün
ailenin aynı anda katılabileceği bir okuma saati ayarlayın. Çocuklar,
anne-babalarını okurken görmeye ihtiyaç duyarlar. “Söylediğimi yap”, ifadesinin
“Yaptığımı yap” kadar etkili olmadığını unutmayın. Okuma kelime
dağarcığını arttıracaktır ve sohbetleri zevkli hale getirecektir.
25. ÖĞRETİCİ
OYUNLAR OYNAYIN: Bekleme zamanlarında ve diğer boş vakitlerde, çocuğunuzun
düşünmesini harekete geçirmek için aklınızda bir oyun hazır olsun, Twenty
Quetions (20 soru), Categories (sınıflar) ve I Spy (casusluk yaparım)
sınıflandırma becerilerini ve yöntemini öğretir. En erken yaşlardan başlayarak,
çocuğunuzun aletlerin çalışma şeklini, kavramları ve çevresindeki
nesnelerin özelliklerini anlamasının nasıl geliştiğini gözlemleyin.
26. MANTIKLI
HEDEFLER BELİRLEYİN: Bir çocuk için C’den A’ya derece atlamak imkansız gibi
görünür. Her seferinde çocuğunuzun her gece çalışması için destekleyin ve
gösterdiği çaba için her gün onu tebrik edin. Gelişmeyi göreceksiniz.
27. SORULARI
CEVAPLAYIN: Öğrenme, saat 3’te bitmez. Soruları, öğrenme deneyimine
çevirin. Eğer çocuğunuzun sorularının cevabını bilmiyorsanız bir kaynak kitaba
baş vurun. Bir gezi planladığınızda, önce biraz ev ödevi yapın. Beraber
gideceğiniz yerin tarihini araştırın. Görülmeye değer yerlerin listesini yapın
ve bu yerin neden önemli olduğunu bulun.
28. MATEMATİĞİ
GERÇEKÇİ YAPIN: Çocuğunuz, gerçek yaşam durumlarını yansıtan kelime
problemine sahip olduğunda, gerçek araçları kullanın. Oturma odanızı adımla
ölçün. Belli bir hızla gidilirse, büyükannenin odasına gitmenin ne kadar
süreceğini hesaplayın. Matematiği gerçek hayatta ilişkilendirmek, çocuğunuzun
öğrenme için ilkeleri ve sebepleri anlamasını kolaylaştırır.
29. İYİ BİR
DİNLEYİCİ OLUN: Çocuğunuzun, size her gün okumasını sağlayın. Onu sadece
yanlış okuduğu kelimeleri düzeltmek için dinlemeyin. Birbiriyle bağlantılı
kavramlar hakkında, o durumda karakterlerin başka neler yapmış
olabileceği hakkında, daha sonra ne olabileceği hakkında konuşun. Çocuğunuzun,
benzer temalarda okumuş olduğu hikayeleri hatırlamasını ve onları
karşılaştırmasını sağlayın.
30. OKUMAYA
ERKEN BAŞLAYIN: İçinde kelime veya kavramların olmadığı kitaplarla başlayıp,
resimli ve metinli kitaplara geçin. Bu tür kitapları yıllarca çocuğunuza
geceleyin okumaktasınız. Çocuğunuza kitap okumak, sağlayabildiğiniz en önemli
öğrenme deneyimlerinden bir tanesidir.
31. DÜNYADA
OLUP BİTENDEN HABERDAR EDİN: Dünyada meydana gelen olayları
açıklayarak ve onların da fikirlerini alarak çocukları yetişkinlerin
sohbetlerine dahil edin. Eğer çocuklarınız kendi yorumlarının önemsendiğini
fark ederlerse haberlere daha çok dikkat edeceklerdir. Fakat olayları
açıklarken çocuğun seviyesine uygunluğunu dikkate almalısınız.
32. KİTAPLARI
SEVDİRİN: Tatil
ya da doğum günü listelerine de kitap ilave etmeyi unutmayın. Çocuğunuzu
koleksiyonuna başlarken en iyi satan bir kitabı hediye ederek şaşırtın.
Karikatür kitaplarını, magazinleri ve gazeteleri ihmal etmeyin. Eğer çocuğunuzokurken
keyif alacağı şeyleri bulabilirse daha çok okuyacaktır.
33. REFERANS
KİTAPLARI BULUNDURUN: Her evde yetişkin bir de öğrenci için sözlük, bir atlas ve
bir ansiklopedi bulunmalı ki çocuklar ihtiyaçları olduğunda rahatlıkla
araştırma yapabilsinler. Bir ansiklopedi gerçek bir bilgi kaynağıdır. Tüm
kaynakları nasıl kullanabileceğini çocuğunuza gösterin. Karşılaştığı sorunları
bu referans kitaplarından araştırırken ona eşlik edin.
34. KÜTÜPHANEYİ
SIK SIK ZİYARET EDİN: Her çocuğun bir kütüphane kartı olabilir ve de olmalıdır.
Kart için başvuru yapmak kayda değer bir aşamadır. Kitap kullanım ve araştırma
kurallarını açıklayın ve düzenli olarak kütüphaneye gidin. Ayrıca, çocuğunuzu
kütüphane kitaplarını özel bir yere koyması için teşvik edin. Böylelikle
kitap teslim zamanlarında aksama olmayacaktır.
35. YAZI
YAZMA MALZEMESİ BULUNDURUN: Çocuk harfleri doğru yazma yeteneğini geliştirmeden çok önce
bir kalem tutup basit işaretler yapabilmektedir. Her zaman, silinebilir renkli
kalemler ve çeşitli yazı malzemelerini hazır bulundurun. Çocuğa çeşitli
ortamlar yaratarak destek olun. Örneğin, yapay bir sınıf ortamı yada restoran
ortamı hazırlayın. Çocuğunuzu kısa teşekkür mesajları ve hikâyeler yazmaya
teşvik edin.
36. OKULDA
YAPTIKLARINDAN HABERDAR OLUN: Yardımınız gerektiğinde çocuğunuzun
okul ödevleriyle ilgilenin. Çocuğunuza okulda o gün ne yaptığını sormayı
alışkanlık haline getirin. Ona gün boyunca başına gelen en iyi ve en kötü şeyin
ne olduğunu sorun. Çocuklar gerçekten ilgilendiğinizi fark ettiğinde mutlaka
sizinle paylaşacaklardır.
37. ÖZ
YETENEK GELİŞTİRİN: Çocuğunuzun okuldaki başarılarını dile getirerek yada onda
olumlu sonuçlar yaratan çalışmaları keşfederek çocuğunuzun ilgi ve beceri
alanını geliştirin. Başarılı olduğu bir alan buluncaya kadar ona sanat, resim,
müzik, dans, spor gibi uğraşı alanları sağlayın. Çocuğunuzda hoşunuza giden
şeylerin bir listesini yapın ve çocuğunuzun da listeye eklemeler yapmasını
sağlayın.
38. BİRLİKTE
SESLİ OKUYUN: Çocuğunuz okumaya başladıktan sonra ona kitap okumayı
sürdürün. Şiir ve klasiklere de yer verin ve çocuğunuza okutturun. Sizin
çocuğunuza okuduğunuz kitapların çoğu daha sonraları en sevilen ve tekrar
tekrar okunan kitaplar arasında yer alır.
39. OKUL
İŞLERİNDE İSTEKLİ OLUN: Çocuğunun gittiği okulun faaliyetlerini destekleyen
velilerden olun. Özel durumlarda okulda bulunacak telefon konuşmalarında
bulunarak okula yardımcı olun. Çocuklar anne ve babalarını okulda görmekten çok
hoşlanırlar. Ayrıca okulun sizin yardımınıza ihtiyacı var.
40. ÖĞRETMENLERLE
KONUŞUN: Çocuğunuzun
öğretmeniyle görüşmek için bir sorun çıkmasını beklemeyin. Diyalogu ilk
günlerden başlatın ve devan ettirin. Okulun ve öğretmenlerin yaptığını takdir
etmek, bunu onlara hissettirmek çok önemlidir. Ufak bir teşekkür pek çok yol
aldırır. Öğretmenlerin de olumlu tepkilere ihtiyacı vardır.
41. KONUŞMAYI
GENİŞLETİN: Küçük çocuklar konuşmaya başladığı zaman onlara baş sallayarak
yada tek kelimelik cevap vermeyin. Çocuğunuzun kelime dağarcığını genişletin ve
onları düşünmeye sevk edecek cevaplar verin. Sonraları, çocuğunuzun uzun
cümleler kurmasına ve düşüncelerini detaylarıyla açıklamasına yardımcı olun.
42. ÇAK
PRATİK YAPTIRIN: Mükemmellik amaç değildir. Büyüklerle kurulan en küçük bir
diyalog, oyunlarda rol alma gibi faaliyetler çocuğunuzun pratik yapmasını
sağlayacaktır.
43. HER
GÜN MATEMATİKLE UĞRAŞIN: Çatalları saydırarak, kurabiyeleri toplatarak, malzemelerin
ölçülerini verdirerek, termostatı ayarlatarak vb. çocuğunuza matematiğin
önemini sezdirin.
44. OKUL
TAKİP ÇİZELGESİ TUTUN: Çocuğunuzun her yıl çalışmasını gösteren bir çizelge belirleyin
ve böylece onun neleri öğretmekte olduğunu anlayabilirsiniz. Bu şekilde sık sık
tekrarladığı hataları yada dikkatsizlikleri saptayarak gerektiği zaman bu
çizelgenin size yardımcı olmasını sağlayabilirsiniz.
45. OKUL
ÇALIŞMALARINI SAKLAYIN: Çocuğunuz okulda olamadığında ev ödevlerini gözardı etmeyin.
Çocuğunuzun ödevlerini düzenlemesinin önemli bir yeri vardır. Bu çocuğunuzun
çalışmalarını saklı tutmasına ve her gün sınıfta olanların önemli
olduğunun sizin tarafınızdan bilinmesine yardımcı olacaktır.
46. EV
ÖDEVİ PLANI YAPIN: Çocuğunuza ödevlerini yapması için iyi bir ışık ve
aydınlatma sağlayın. Düzenli bir zaman ayarlayın. Çocuğunuzun yaptığı ödevleri
zamanında ve doğru biçimde övün.
47. ÖĞRENMEDE
BAŞARIYI ÖĞRETİN: Çocuğunuzun ilgisini daima konuşmacının yüzüne olmasını,
konuşmacının sorusunda ne kastettiği ve konuşmacı konuşma bitişinde ne dediğini
gözden geçirmeyi öğretin.
48. YERİ
OLMAYAN EŞYALARI ENGEL OLUN: Kitap ve kitap çantaları için bir yer
dizayn edin. Çocuğunuza tereddüt etmeyi, kendini görmeyi ev veya okuldan önce,
ve ödevi, kitap, gözlük, öğle yemeği ve kot gibi unutulacak şeyleri
hatırlamayı öğretin.
49. YÖNETİMİ
TAKİP EDİN: Yönetimlerin nasıl takip edileceğinin öğrenilmesi, hem okul hem de
evdeki başarı için çok önemlidir. Bu başarının gelişmesine yardım etmek için,
yöntem vermeden önce çocuğunuzla göz göze gelin, o zaman içinde bir kısım
yöntemleri verin ve uygulamaya başlamadan önce tekrar ettirin.
50. MODEL
ÖĞRENME: Çocuklar,
ebeveynlerinin yaptıklarını görerek öğrenirler. Çocuğunuza sınıfa katılmayı,
eğitici gösterilmeyi ve okumayı bizzat kendiniz gösteriniz. psikologankara.net
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder